Obalamy mity o autogazie .....

Czy instalacje LPG są bezpieczne?

Wokół tego, czy używanie LPG jest bezpieczne czy też nie narosło sporo mitów. Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są znacznie mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Nawet podczas bardzo mocnych zderzeń butla wypada z rozbitego samochodu nienaruszona. Butle są także wyposażone w specjalne zawory uniemożliwiające wyciek gazu nawet wówczas, gdy przy pracującym silniku uszkodzeniu ulegną przewody transportujące gaz w stanie ciekłym. W Polsce przepisy bezpieczeństwa są bardziej restrykcyjne niż w innych krajach Europy. Nakazują one bowiem oprócz standardowego badania butli wynikającego z regulaminu ECE 67 R 01 wykonywanego przez samego producenta także badanie przez Transportowy Dozór Techniczny. Urzędnik tej instytucji dokonuje szczegółowej kontroli jakości i wydaje dopuszczenie do eksploatacji na 10 lat. Po tym czasie niezbędne jest badanie techniczne i po pomyślnym jego przejściu ponowne zezwolenie wydawane jest na dalsze pięć lat. W efekcie najczęściej butle po upływie przepisowych 10 lat wymieniane są na nowe wraz z zaworami, dlatego nawet stare samochody w Polsce wyposażone są w nowe zbiorniki na gaz.

W badaniach dotyczących zbiorników LPG przeprowadzane także próby przestrzelenia zbiornika napełnionego gazem. Testy takie pokazały, że nawet jeśli pocisk był w stanie przebić ściankę butli, to otwór na skutek mocnego oszronienia szybko był czopowany i wyciek gazu był praktycznie zupełnie zatrzymany. W przypadku pożaru samochodu uruchamiany jest zawór bezpieczeństwa. Podczas bardzo dużego wzrostu temperatury w butli otwiera się on i wypuszcza część gazu do ustabilizowania ciśnienia, po czym zamyka się i hamuje dalszy wyciek. Ryzyko eksplozji butli z gazem jest o wiele mniejsze niż zbiornika na tradycyjne paliwo.

Ten nieznośny zapach gazu w moim samochodzie!
Patrz punkt pierwszy. Szczelność instalacji gazowej, zakładanej przez doświadczonych "gazowników", nie pozwala na ulatnianie się paliwa ze zbiornika czy z poszczególnych przewodów doprowadzających go do silnika. Zapach wydobywający się z rury wydechowej, mimo że takich inhalacji raczej się nie zaleca, jest bardziej "znośny" niż w przypadku spalin z silnika benzynowego, a przy tym zawiera o wiele mniej szkodliwych substancji. To o 80% mniej węglowodorów, które decydują o powstaniu smogu, o 70% mniej tlenków węgla i azotu oraz praktycznie wyeliminowanie emisji siarki i sadzy.

Auto na gaz jest wolniejsze?
Niektóre instalacje starej generacji mogły dawać taki efekt. Sekwencyjny wtrysk gazu i prawidłowo wykonany montaż nie powoduje utraty mocy.

Montaż instalacji LPG nie opłaca się.
Istnieją narzędzia pozwalające obliczyć opłacalność instalacji przy określonym przebiegu kilometrów, nawet dla konkretnego modelu samochodu. Warto skorzystać z kalkulatorów. Po przejechaniu 20 tys. km zwraca się koszt instalacji gazowej, a samochód, który przejechał ok. 160 tys. km na autogazie... zarobi na nowy, gdyż tyle można zaoszczędzić. Montaż instalacji nie opłaca się więc tylko wtedy, gdy mamy samochód, który wyłącznie stoi w garażu.

Instalacja gazowa w drogim samochodzie to wstyd?
Instalacja gazowa to świetne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić na eksploatacji samochodu, zwłaszcza dużego (w tym aut luksusowych). Pozwala to także na bycie "eko", warto bowiem pamiętać, że LPG to paliwo ekologiczne (w sensie globalnym) i odgrywa duże znaczenie w ograniczeniu stopnia zanieczyszczenia środowiska. Bycie ekologicznym nabiera coraz większego znaczenia i zaczyna być modne.